تانوما

اینترنت فیبر نوری (تانوما) یا FTTH چیست؟

بحث در رابطه با سرعت اینترنت کشور، سر درازی دارد و سالیان سال است که همه از سرعت و به خصوص کیفیت آن می‌نالند. در سالیان اخیر و در این راه، برای افزایش کمی و کیفی وضعیت اینترنت کشور، قدم‌های بلندی برداشته شده و بعضا به نتیجه هم رسیده است. در همین راستا احتمالا تاکنون نام فیبر نوری به گوش‌تان خورده! فیبر نوری به بیان ساده محفظه‌ای به اندازه یک تار موی انسان بوده که در آن اطلاعات با سرعت نور جابه‌جا می‌شوند. این سرویس به صورت محدودی در برخی نقاط کشور توسط مخابرات ارایه می‌شود که از آن با نام تانوما یا اینترنت فیبر نوری مخابرات ایران یاد می‌کنند. امروز قصد داریم نگاهی به تانوما و ویژگی‌های آن بیندازیم و بگوییم که چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

تانوما چیست؟

تانوما در واقع سرویس FTTB/H یا (FIBER TO THE BUILDING/HOME) به معنای “فیبرنوری تا ساختمان/خانه” است. این سرویس همان‌گونه که از نامش پیداست، به‌جای کابل‌های مسی قدیمی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، فیبر نوری از مزایای بسیار بیشتری نسبت به کابل مسی برخوردار بوده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پهنای بالا و متقارن (به معنای سرعت آپلود و دانلود یکسان)، فرسودگی بسیار کمتر و عدم ایجاد اختلال در طیف وسیعی از فیبرهای نوری اشاره کرد. یعنی شما با استفاده از فیبر نوری می‌توانید به راحتی از اینترنت پر سرعت و با کیفیت بالا بهره‌مند شوید.

با این حال برای استفاده مشترکان از این سرویس، می‌بایست زیرساخت‌های لازم وجود داشته باشد. به زبان ساده برای داشتن اینترنت فیبر نوری، باید کابل فیبر نوری به منزل شما برسد! حالا مدتی هست که این نسل جدید در برخی نقاط ارایه می‌شود و متقاضیان می‌توانند از آن سود ببرند. لازم به ذکر است که با فیبر نوری، می‌توان علاوه بر اینترنت، از تلفن، برخی سرویس‌های چند رسانه‌ای و خلاصه هر چیزی که به داده مبتنی هست، با سرعت بالا و کیفیت مطلوب استفاده کنید. در ادامه برخی مزایای تانوما را لیست کرده‌ایم:

  • حذف کابل‌های مسی قدیمی و ایجاد بستر جدید برای برقراری ارتباط
  • کاهش و یا حتی حذف کامل نویزهای خطوط
  • امکان استفاده از سرویس‌های مخابراتی و غیر مخابراتی
  • کاهش هزینه‌ها برای بهره‌مندی در ساختمان‌های اداری و برج‌های مسکونی
  • برقراری ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت بسیار بالا
  • امکان برقراری ارتباط با کیفیت و پایدار
  • افزایش پهنای باند اینترنتی و تعداد خطوط تلفن دلخواه
  • یکپارچه سازی سرویس‌های ارایه شده
  • و…

چگونه از تانوما استفاده کنیم؟

برای بهره مندی از تمام ویژگی‌های اینترنت فیبر نوری، در ابتدایی‌ترین راه، می‌بایست بدانید که محل سکونت شما به فیبر نوری مجهز شده یا خیر! تاکنون بخش‌های زیادی از کشور از این ویژگی‌ استفاده می‌کنند و می‌توانید در کلان‌ شهرهای کشور به دنبال آن باشید. برای اطلاع از وجود چنین چیزی در محل سکونت شما، کافی است که به پرتال شرکت مخابرات ایران مراجعه کرده و بعد از ورود به آن و درج شماره تلفن ثابت محل مورد نظر، از تجهیز یا عدم تجهیز محل به فیبر نوری مطلع شوید. در صورتی که این قابلیت در دسترس بود، می‌توانید برای بهره‌مندی از امکانات آن توسط همان پرتال ثبت‌نام کنید.

, ,

مطالب مشابه

فهرست