دیتاسنتر متحرک! مزایا و معایب آن

دیتاسنتر پرتابل به دیتاسنترهایی گفته می شود که عمدتا در محفظه کانتینرهای استاندارد آماده پیاده سازی و راه اندازی می شوند و قابلیت این را دارند که توسط جرثقیل ها و یا کامیون های کشنده در هر محلی جابجا شوند. برای تمامی مهندسان روشن است که امروزه ماژولار بودن یکی از امتیازات اصلی یک سیستم می باشد تا بتوان به راحتی آن را توسعه داده و در صورتی لزوم جابجایی آن ساده باشد. نمونه بارز سیستم های ماژولار ایستگاه فضایی بین المللی است که به همین شکل طراحی شده است.

در این نوع از طراحی دیتاسنتر (مرکز داده) می توان در شرایط فورس ماژور و حاد کل ساختار را به صورت یکجا و سریع جابجا نمود و یا حتی در صورت انهدام یک دیتا سنتر (به دلایل طبیعی و یا نظامی) به سرعت یک دیتاسنتر آماده و از پیش نصب و تنظیم شده را در محل مستقر کرد و در کوتاه ترین زمان وارد مدار نمود. به عنوان مثال فرض کنید در یک منطقه وضعیت فوق العاده طبیعی اعلام شده به طوری که به زودی طوفان و یا سیلی سهمگین خواهد آمد در چنین شرایطی در صورتی که مجموعه و یا سازمان دارای دیتاسنتر پرتابل باشد به راحتی می تواند آن را جابجا و پس از عادی شدن شرایط به محل بازگرداند.

دیتاسنترهای پرتابل مشابه یک دیتاسنتر ثابت دارای تمامی استانداردهای حفاظتی و نگهداری مشابه مانند سیستم های اعلام و اطفاء حریق، برق اضطراری، سیستم های خنک کننده و کولینگ می باشد.

از لحاظ صرف منابع مالی در راه اندازی دیتاسنترهای قابل حمل می توان گفت که صرفه اقتصادی در استفاده از مراکز داده قابل حمل و ماژولار بیشتر است. به ویژه برای مجموعه های بزرگی که احتمال جابجایی دفاتر آن ها وجود دارد. به عنوان مثال کمپانی های پیمانکاری بزرگ که در حال ساخت پالایشگاه و یا پروژه های بزرگی همانند آن هستند عمدتا دارای دفاتر و نیروهای فنی و اداری مستقر بسیاری هستند که نیازمند استقرار دیتاسنتر اختصاصی خود می باشند در این موارد استفاده از دیتاسنتر پرتابل بسیار به صرفه است چون پس از تکمیل پروژه دیتاسنتر به راحتی به محل پروژه دیگری منتقل شده و کار خود را از سر می گیرد.

معایب و محدودیت های دیتاسنتر پرتابل

با وجود مزایای بسیار دیتاسنتر پرتابل این نوع دیتاسنتر همانند بسیاری از سیستم های دیگر معایبی دارد. اصلی ترین ایراد آن فضای آن است به عنوان مثال ما در زمان طراحی دیتاسنتر فضایی را به عنوان ناحیه توسعه در آینده در نظر می گیریم اما این مسئله در مورد دیتاسنتر متحرک کمی متفاوت است. به عنوان مثال فرض کنید یک کانتینر 20 فوتی محل استقرار  5 رک باشد و تمام فضای آن 5 رک به طور کامل پر شده باشد در صورتی که شما نیاز به اضافه کردن یک رک دیگر داشته باشید بایستی یک کانتینر 20 فوتی دیگر نیز با تمام امکانات مشابه اضافه کنید تا فقط همان یک رک را جایگزاری کنید. در نتیجه بهتر است پیش بینی آینده را در زمان طراحی در نظر بگیرید و از یک کانتینر 40 فوتی برای راه اندازی دیتاسنتر متحرک خود استفاده کنید.

جمع بندی

با بررسی معایب و مزایای دیتاسنتر متحرک به نظر می رسد کفه مزایای این نوع از مراکز داده سنگین تر از معایب آن است. این را می توان از استقبال رو به رشد از این نوع دیتاسنترها تشخیص داد.

, , ,

مطالب مشابه

فهرست